Referentiefuncties Slagersbedrijf

Functiecategorie

Functieschaal

Leidinggevend


Telefoniste/receptioniste

Context

De telefoniste/receptioniste komt vooral voor in de grotere bedrijven en zit in de receptie van het (hoofd)kantoor. De telefoniste/receptioniste is verantwoordelijk voor de aanname en het doorzetten van telefoongesprekken en voor de zogenaamde terugvallende gesprekken (het gekozen doorkiesnummer is bezet) vanuit de organisatie. Daarnaast ontvangt hij bezoekers.

Organisatie

  • Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende
  • Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat­gebieden Kerntaken Resultaatindicatoren
Afwikkeling van contacten (telefoon, post, fax, e-mail)
  • aannemen van inkomende gesprekken, beantwoorden van vragen en zorgen voor een juiste doorverbinding met de gevraagde of voor het onderwerp meest geschikte afdeling/persoon;
  • terugkoppelen naar beller wanneer de gewenste persoon niet aanwezig is, laten terugbellen van interne contactpersonen (indien niet door te schakelen), noteren en (mondeling, via e-mail) doorgeven van boodschappen;
  • verzenden en ontvangen van faxen/e-mailberichten, doorgeven aan juiste persoon binnen organisatie en archiveren;
  • sorteren van de binnenkomende post, frankeren van de uitgaande post, verzendklaar maken van te verzenden documenten (onder meer verkoopfacturen), bestellen van pakketdienst en koeriersdiensten op aanvraag.
  • reacties van bellers over wachttijden;
  • juistheid telefonische doorverbindingen (klachten van klanten/medewerkers);
  • juistheid aangenomen, verzonden, doorgegeven en gearchiveerde berichten;
  • juistheid van verstrekte informatie.
Ontvangst van bezoekers
  • ontvangen en te woord staan van bezoekers;
  • registreren van persoonsgegevens;
  • informeren van betreffende medewerker over aankomst bezoek;
  • regelen van opvang bij kortstondige afwezigheid.
  • correctheid van te woord staan;
  • registratie bezoekersgegevens volgens toegangsprocedures;
  • mate van gastvrijheid en representativiteit van optreden.
Beheer telefooncentrale/ -infrastructuur
  • aanmaken van nieuwe medewerkergegevens in het systeem en toekennen doorkiesnummer;
  • instellen van antwoordapparaat van de organisatie en zorg dragen voor beheer hiervan.
  • juistheid gebruikersinstellingen;
  • correctheid instelling.
Operationele secretariële en administratieve ondersteuning
  • verrichten van werkzaamheden van administratieve/registratieve aard, zoals:
    • verwerken van gegevens (invoeren van data) aan de hand van lijsten;
    • opschonen van archief(delen) volgens instructie;
    • uitwerken, bewerken en opmaken van correspondentie, rapportages, notities en dergelijke volgens (ontvangen) concepten en/of instructies in correct Nederlands en volgens huisstijl.
  • snelheid en kwaliteit van de uitvoering in termen van:
    • volgens huisstijl;
    • taalgebruik;
    • tijdigheid;
    • juistheid (inhoud ondersteuning).
  • tevredenheid contactpersonen over de dienstverlening.

Bezwarende omstandigheden

  • Enerverend werk tijdens spitsuren, bij opeenhoping van telefoongesprekken en gelijktijdig ontvangen van bezoekers.
  • Werk op een vaste plek als gevolg van bezettings-/bereikbaarheidseis.
  • Soms eenzijdige houding en belasting van oog- en rugspieren bij werken met de computer.