Referentiefuncties Slagersbedrijf

Functiecategorie

Functieschaal

Leidinggevend


Personeelsfunctionaris

Context

De personeelsfunctionaris komt vooral voor in de grotere industriële slagerijen. De personeelsfunctionaris past zelfstandig de personeelsinstrumenten binnen de kaders van wet- en regelgeving en het geformuleerde P&O-beleid toe bij een bedrijf/vestiging met ± 100 tot 150 medewerkers. Hij adviseert het management ten aanzien van de aanpassing van het bestaande P&O-beleid en werkt goedgekeurd beleid verder uit. De uitvoering van het P&O-beleid ligt vooral bij het lijnmanagement.

Organisatie

  • Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende
  • Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat­gebieden Kerntaken Resultaatindicatoren
Uitvoering van regelingen en instrumenten
  • bevorderen van een consistente en juiste toepassing van de verschillende personeelsinstrumenten door het lijnmanagement;
  • bieden van ondersteuning bij het toepassen van de personeelsinstrumenten;
  • gevraagd en ongevraagd adviseren van leidinggevenden over personele vraagstukken;
  • coördineren, voorbereiden en verzorgen van trainingen/opleidingen.
  • volgens procedures;
  • tijdigheid (doorlooptijd, reactie-snelheid);
  • tevredenheid medewerkers;
  • tevredenheid management.
Actualisering regelingen en instrumenten
  • volgen van ontwikkelingen op het gebied van relevante wet- en regelgeving en interpreteren van interne relevante knelpunten;
  • evalueren en analyseren van interne regelingen en instrumenten;
  • formuleren van inhoudelijke voorstellen voor bijstelling/ uitwerking van regelingen en instrumenten;
  • na goedkeuring implementeren van bijstelling/uitwerking van regelingen en instrumenten.
  • volgens wet- en regelgeving;
  • aansluitend op organisatiebeleid;
  • tijdigheid actualisering.
In- en externe informatie­voorziening
  • te woord staan van medewerkers, uitleggen van inhoud en toepassing van het arbeidsvoorwaardenreglement;
  • onderhouden van operationele contacten met externe instanties, afstemmen met leidinggevenden en medewerkers, verzamelen en uitwisselen van informatie.
  • juistheid gegevens;
  • inhoudelijkheid van informatie-analyse;
  • tijdigheid.
Personeels-administratie
  • beheren van de (geautomatiseerde) personeelsbestanden;
  • geven van administratieve opvolging aan ziek- en herstelmeldingen, opmerken van trends in verzuim van individuen of afdelingen;
  • beheren van archieven en daartoe opbergen van stukken, completeren van dossiers;
  • aanleveren van informatie/rapportages.
  • kwaliteit administratie in termen van:
  • - compleetheid;
    • toegankelijkheid;
    • actualiteit/betrouwbaarheid.

Bezwarende omstandigheden

  • Geen bijzondere.