Referentiefuncties Slagersbedrijf

Functiecategorie

Functieschaal

Leidinggevend


Systeembeheerder

Context

De systeembeheerder komt vooral voor in grote en middelgrote ambachtelijke en industriële slagerijen en binnen een ICT-afdeling met diverse vakinhoudelijk collega’s. De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de operationele prestatie van de automatiserings-infrastructuur en het verrichten van onderhoud daaraan. Daarnaast draagt hij zorg voor het vernieuwen van de systeemprogrammatuur en geeft hij gebruikersondersteuning.

Organisatie

  • Direct leidinggevende: vakinhoudelijk leidinggevende
  • Geeft leiding aan: niet van toepassing
Resultaat­gebieden Kerntaken Resultaatindicatoren
Operationele performance
  • bewaken van prestatie van het netwerk, opslagmedia en systemen, uitvoeren van preventieve controles, beoordelen van foutmeldingen;
  • opmerken van (dreigende) capaciteitsproblemen of verstoringen en binnen gegeven mogelijkheden nemen van preventieve maatregelen voor het voorkomen daarvan, of afstemmen en (laten) doorvoeren van mogelijkheden (door externe leverancier);
  • bestellen en vervangen van (onderdelen van) hardware, systeemsoftware en randapparatuur, testen en (her)installeren van (updates van) softwarepakketten;
  • up-to-date houden van de (systeem)documentatie;
  • installeren en configureren van PC’s en kantoor-programmatuur;
  • uitvoeren van eerstelijns-reparaties aan hardware (bekabeling, vervangen printkaarten), herinstalleren van software.
  • prestatie in termen van:
    • beschikbaarheid systemen/ applicaties;
    • snelheid;
  • gebruikerstevredenheid;
  • afhandeling problemen door externe dienstverlener volgens afspraken.
Advies en implementatie infrastructurele verbeteringen
  • opmerken van wenselijke aanpassingen/uitbreidingen van de infrastructuur richting de leidinggevende;
  • deelnemen in projectgroepen gericht op het uitwerken van verbeteringen, beoordelen van concept-project-plannen, aangeven van technische mogelijkheden/ beperkingen/alternatieven;
  • doorvoeren van verbeteringen in de infrastructuur volgens vastgesteld plan, testen van verbeteringen en aangeven van noodzakelijke aanpassingen;
  • testen van nieuwe versies van systeemprogrammatuur, vaststellen of installeren daarvan verantwoord en wenselijk is en adviseren hierover aan de leidinggevende;
  • aanpassen van procedures, handleidingen en dergelijke toegesneden op wijzigingen in de infrastructuur.
  • juist geïnstalleerde program-matuur;
  • kwaliteit voorstellen (% daad-werkelijk geaccepteerd);
  • verbetering performance;
  • prestatie tijdens opstartfase;
  • actualiteit documentatie.
Operationeel security-, calamiteiten- en continuïteits­beheer
  • veilig stellen van bestandsgegevens door het uitvoeren van de backup- en recovery-procedures;
  • uitgeven/inbrengen van autorisaties volgens opgave, opmerken van veronderstelde onjuistheden in autorisaties;
  • doorvoeren van maatregelen voor het minimaliseren van verstoringen als gevolg van in- en externe interventies (hacking, virussen, stroomstoringen en dergelijke);
  • up-to-date houden van licenties en handboeken.
  • aantal opgemerkte onregelmatigheden;
  • permanente beschikbaarheid van actuele gegevens;
  • afwezigheid van gegevensverlies.
Gebruikers- ondersteuning
  • oplossen van vragen van gebruikers over de werking van decentrale hard-, netware en randapparatuur, en meldingen die te maken hebben met de centrale configuratie, vastleggen van eventuele achterliggende technische oorzaken en afstemmen met leveranciers;
  • bijhouden logboek, bewaken voortgang in de afhandeling;
  • analyseren van trends in meldingen, doen van verbeter-voorstellen en/of aanpassing van gebruikersinstructies.
  • gebruikerstevredenheid;
  • aansluitend op hulpvraag;
  • snelheid afhandeling meldingen/incidenten;
  • frequentie waarin incidenten zich herhalen.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij beeldschermwerk.
  • Soms krachtsinspanning bij verplaatsen van apparatuur en uitvoeren van reparaties.
  • Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.